Boikot Barangan DAP

Boikot Barangan DAP

Tuesday 24 June 2014

PIALA DUNIA 2014 , SUAREZ ADA DNA PONTIANAK !!


CETUS KONTROVERSI BARU

on Tuesday, June 24, 2014 
NATAL: Luis Suarez menukar saat ceria kemenangan 1-0 Uruguay ke atas Itali, awal pagi tadi kepada saat muram buat rakan dan pasukan selepas mencipta satu lagi ‘drama menggigit’ yang kini tampak seperti sudah sebati dengan dirinya.

Gol tunggal kapten pasukan, Diego Godin hasil tandukan pada lewat babak permainan Kumpulan D memacu pasukan Amerika Latin itu mara ke pusingan kedua sementara Itali pula tersingkir dengan jurulatih mereka, Cesare Prandelli membuat pengumuman meletakkan jawatan serta merta.

Namun, Suarez jelas mencuri tumpuan apabila pemain bek tengah Itali, Giorgio Chiellini mendakwa pemain lawan itu menggigit bahunya dan harus dilayangkan kad merah.

Dalam perkembangan terbaru, penyerang Liverpool itu difahamkan sudah hampir pasti akan digantung daripada aksi Piala Dunia buat kali kedua-dua berturut-turut.

Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) sedang menyiasat insiden berkenaan yang kini menjadi bahan perbualan global dan Suarez yang sebelum ini dihukum dua kali - kerana menggigit - tampak mungkin dikenakan denda lebih besar walaupun terlepas hukuman ketika perlawanan itu.

“Kami masih menunggu laporan pegawai perlawanan. Kami akan mengumpul segala elemen yang ada kaitan untuk menyiasat perkara ini,” kata seorang jurucakap FIFA, sebentar tadi.

Suarez yang ditemubual wartawan dari negaranya berkata insiden itu sebahagian daripada adat permainan bola sepak dan tidak harus dihebohkan.
“Ini adalah situasi yang berlaku atas padang. Kami berdua berada dalam kawasan berkenaan. Dia menolak saya dengan bahunya dan saya juga bertindak balas,” katanya sebagai merujuk kepada kata-kata Chiellini.

Rakaman ulang tayang di televisyen menunjukkan Suarez tampak menerpa dari belakang sebelum menggigit bahu Chiellini tanpa bola dalam permainan.

Jurulatih Uruguay, Oscar Tabarez pula tidak mahu memperbesarkan insiden itu dan bertambah marah dengan media apabila dia terus ditekan mengenai isu terbaru itu.

“Saya mahu melihat rakaman dulu sebelum membuat apa-apa komen. Jika ia berlaku mungkin pengadil tidak melihatnya,” kata Tabarez.

Dia menambah: “Suarez adalah sasaran beberapa media, beberapa akhbar. Saya lihat ada sesuatu yang wujud antara mereka dan dia.”

INFO: Kontroversi membabitkan Luis Suarez

* Julai 2010
Menahan bola menggunakan tangan pada minit terakhir masa tambahan perlawanan suku akhir Piala Dunia menentang Ghana. Asamoah Gyan gagal menyempurnakan penalti dan Uruguay menang untuk layak ke peringkat separuh akhir.

* November 2010
Digantung tujuh perlawanan selepas menggigit pemain PSV Eindhoven, Otman Bakkal ketika bermain untuk Ajax.

* Disember 2011
Dikenakan penggantungan lapan perlawanan serta didenda £40,000 pound (kira-kiraRM218,331) kerana melakukan tindakan perkauman ke atas pemain Manchester United, Patrice Evra.

* Februari 2012
Enggan berjabat tangan dengan Evra di Old Trafford dan ia dilihat sebagai satu ‘penghinaan’ oleh Sir Alex Ferguson.

* April 2013
Suarez meminta maaf atas tindakan menggigit pertahanan Chelsea, Branislav Ivanovic dan digantung 10 perlawanan.- Sumber ( Terima kasih )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...