Boikot Barangan DAP

Boikot Barangan DAP

Wednesday 10 December 2014

ROGOL LAGI DI KELANTAN...

KOTA BHARU 11 Dis  - Tiga remaja tingkatan lima didakwa atas tuduhan merogol rakan sekelas, di mahkamah majistret, di sini, semalam.

Seorang daripada mereka mengaku salah atas tuduhan itu, sementara dua lagi memohon untuk dibicarakan.  

Ketiga-tiganya berusia 17 tahun dan didakwa merogol mangsa seusia dengan mereka di sebuah rumah di Taman Wira Jaya, Kok Lanas, di sini, antara jam 9.30 pagi dan 1 petang, 22 Januari lalu.

Tuduhan dijalankan mengikut Seksyen 371(1) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara yang boleh sampai 20 tahun dan boleh dikenakan sebat, bagaimanapun mereka pesalah juvana menyebabkan hukuman tertakluk kepada Akta Kanak-kanak 2001.

Pada prosiding itu, Timbalan Pendakwa Raya negeri, Nurliyana Md Zukri menawarkan jaminan RM8,000 dengan seorang penjamin, namun mahkamah membenarkan dua tertuduh yang tidak mengaku salah itu diikat jamin RM2,000.

Tertuduh juvana yang mengaku merogol mangsa pula tidak dibenarkan sebarang jaminan kerana dia sudah di tempatkan di Sekolah Tunas Bakti Taiping dipercayai kerana kesalahan ugutan.

Mahkamah menetapkan kes untuk sebutan semula pada 6 Januari tahun depan.
Ulasan
Aku rasa dah kerap sangat jenayah rogol berlaku di Kelantan. Tertanya tanya aku, selepas lebih 20 tahun PAS memerintah dengan macam macam slogan Islam, adakah institusi keluarga di Kelantan begiti longgar? Tak kan mak bapak tak kawal langsung anak anak.
Tak bertanya ke dengan siapa anak anak berkawan? Ke mana anak anak pergi? Pergia buat apa? Dan banyak lagi soalan yang berunsur kawalan. Islam tak akan terlaksana dengan retorik atau slogan. Ia adalah sesuatu yang wajib dihayati dan diamalkan...


2 comments:

  1. ini pun salah UMNO juga kerana gagal dalam mentadbir kerajaan negeri Kelantan!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...