Boikot Barangan DAP

Boikot Barangan DAP

Friday 28 March 2014

TERGAMAK MARA ANIAYA BUDAK MELAYU !


MARA ini agensi kerajaan yang ditubuhkan khas untuk membantu pembangunan orang Melayu . Matlamat ini tak pernah berubah sejak dahulu sampai sekarang.


Salah satu mercu tanda MARA yang dah berjaya mencapai matlamatnya ialah MRSM atau Maktab Rendah Sains MARA. Dah ramai lepasan MRSM berjaya menjulang kejayaan dalam pelbagai bidang. Aku dengar Mukhriz Mahathir pun produk MRSM.

Semalam aku bersembang dengan anak buah aku yang belajar di MRSM Taiping, antara MRSM terbaik di Malaysia. Rupa rupanya di MRSM Taiping ini pelajarnya 'diset'
untuk belajar di luar negara.

Bahasa utamanya Bahasa Inggeris. Cara belajar ala universiti. Yang paling aku suka dengar ialah makan malamnya beberapa kali seminggu ialah Western Food. Chicken Chop, Lamb Chop dan macam macam.

Rupa rupanya tiap tiap tahun puluhan orang dari sini dihantar belajar di luar negara.
Cuma yang peliknya sampai begitu usaha ikhtiar Kerajaan UMNO/BN nak tolong Melayu tapi bila dah berjaya Melayu ini tolak UMNO. Kenapa yer?
Dan dalam masa yang sama baru aku nampak kenapa Cina nak sangat merampas kuasa. Mereka tahu UMNO buat banyak untuk orang Melayu rupanya...



4 comments:

  1. kita tengoklah kalau Umno jatuh (minta-mnta dijauhkan Alla)...adakah orang-orang Melayu ini akan senyum memanjang ataupun menepuk dahi berulang-ulang ataupun meratap sesuatu yang tak mungkin akan datang lagi.....beginilah Melayu..sudah terhantuk(bukan sekali pulak tu..malah berkali-kali)..barulah nak sedar....tak sedar kaum-kaum pendatang sekarang berhabis-habisan nak 'ngap' kaum Melayu dan bumiputera....dek kerana dendam,hasad dengki,segalanya hendak dikorbankan.

    ReplyDelete
  2. Bro, anak aku sorang produk MRSM Taiping. Ada cikgu dia sangat condong kepada PAS.

    ReplyDelete
  3. Aku kadang kadang frust dengan Gov ni. Betul Yob, macam bodoh. Buat benda baik hasilnya PAS tuai. Aku tak tau apa nak jadi UMNO ni?

    ReplyDelete
  4. Kalau ikut pengamatan aku selama 30 tahun bercampur-gaul ngan pelajar-pelajar luar negara, tak ramai sebenar nya yang 'berpaling tadah' semenjak 1980an. Keadaan meruncing hanya sekitar pemecatan AI in 1990an dan terus mendesak 10 tahun kebelakang ni. Ia masaalah merangkumi banyak aspek yang buat keadaan begini.

    Antara nya,

    -Briefing dan Debriefing perlu dibuat quarterly setahun diluar negara,
    -Atau seberapa kerap yang boleh,
    -Tenaga Pegawai JPA/Consul Luar Negara mesti melakukan pemantauan,
    -Pemantauan bukan hanya pelajar, juga pegawai,
    -UMNO luar negara perlu lebih kerap menganjurkan majlis silarturahim antara pelajar-pelajar dan pelajar-pegawai,
    -Pemahaman kecintaan kepada Agama (Akidah) dan Tanah Ayer perlu disemarakan sebagaimana pelajar dari kolej tentera mempunyai jati-diri, disiplin dan semangat kenegaraan yang lebih kental berbanding pelajar-pelajar lain,
    -Penanaman sifat bertangungjawab untuk membalas-khidmat (BOND) atau pembayaran balik pinjaman-pelajar (STUDY LOAN) supaya graduan universiti luar negara ngerti keperluan pelajar-pelajar akan datang memerlukan sifat tanggungjawab pelajar terdahulu bagi meneruskan usaha penghantaran pelajar ke luar negara berterusan bukan bersifat tanggungjawab tertakluk hanya pada kerajaan tetapi rakyat-pelajar semua,
    -Penanaman kepentingan menamatkan kursus dengan Ijazah Kelas Pertama bagi menaik kan sifat kecemerlangan (Excellence & Honours) supaya dapat melahirkan bakat yang berbudaya 'mengejar pencapaian cemerlang' dan terus membawa negara kearah kemajuan berteras ilmu yang tinggi ie. Leading Advanced Country-Society rather than simply being a DEVELOPED COUNTRY, (China is a good example how they have reduced its Technological Inferiority behind the WEST and has significantly closing the Technological gap, contoh US's F35 and China's J35 Stealth Fighter!

    Mungkin ada banyak lagi cara atau sudah pun di praktik kan, aku hanya memberi pandangan yang ihklas dari kacamata persendirian dan kerajaan boleh juga menafaatkan berpuluh ribu melayu-muslim diluar negara dan membuat jaringan dengan yang ingin berbakti secara persendirian selama mereka menetap diluar negara.

    Pandangan aku dari Benua Australia hingga ke Amerika itu yang aku nampak. Sebagaimana kata-kata Tun M, melayu mudah lupa. Bukan itu sahaja melayu-mudah terpengaruh dan mudah menerima budaya asing.

    Minta maaf andai aku silap.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...